Jak si pronajmout správný prostor pro restauraci, kavárnu nebo bar?
03. 10. 2019

Jak si pronajmout správný prostor pro restauraci, kavárnu nebo bar?

V naší praxi se čím dál více setkáváme s klienty, kteří nemohou dlouhodobě najít prostor ke svému podnikání. Pokud se jedná o prostor pro restauraci, kavárnu nebo bar hledání může být i hodně složité. Jak najít vhodný prostor a na co si dát u výběru pozor? Na tyto otázky jsme se zeptali naší realitní makléřky Kristýny Petržilové. Kristýna léta profesně fungovala v nejrůznějších restauracích a kavárnách, na celou situaci se dokáže dívat z více úhlů pohledu a klientům nabídnout, to co hledají!

Na co si dát pozor při pronájmu restaurace, kavárny, baru?

Mnoho klientů má pocit, že se podívají na realitní servery a na první dobrou najdou prostor. Bohužel opak je pravdou, z realitních serverů často nezjistíte podstatné informace, které by Vaše podnikání mohly ohrozit. Velké množství těchto nemovitostí k pronájmu nejsou vhodně zkolaudovány a nesplňují technické ani hygienické normy. Mnoho nemovitostí se také veřejně nenabízí, klient není schopný se k nim dostat. Komunita figurující v gastronomii si často tyto prostory přenechává mezi sebou, a tak být jedením z bývalých kolegů je obrovskou výhodou.

Velký pozor si dejte na to, s kým v rámci nájmu komunikujete. Primární komunikace by měla vždy probíhat s majitelem nemovitosti. Stávající nájemce Vám předá podstatné informace, ale konečné slovo má vždy majitel. Pokud jste tyto první kroky zvládli, soustřeďte se na svůj podnikatelský plán. Jaké investice budete muset vynaložit? Jsou v budově možné tyto změny? Nebudete muset v rámci rekonstrukce spolupracovat s památkáři? Je prostor zkolaudovaný, na to co potřebujete? Nebude Vaše podnikání omezeno místní vyhláškou? Znáte lokalitu a víte, jaké stavební změny se v blízkosti Vašeho podnikání plánují? Pokud už teď víte, že dohledávání informací a chození po úřadech není vaší doménou, spojte se s realitním makléřem. Profesionál ví, na co se má zeptat, kde informace zjistit a jak Vás celým obchodem bezpečně provést.

Jaké body jsou specifické u podpisu nájemní smlouvy výše zmiňovaných nemovitostí?

Velmi často se u nájemní smlouvy řeší odstupné. Odstupné můžeme rozdělit do následujících kategorií. Odstupné za postoupení nájemní smlouvy a veškerého inventáře. Odstupné za přenechání nájemní smlouvy. V tomto případě může odkoupit společnost, která na místě podnikala doposud nebo založit svou vlastní společnost a jednat o výnosnosti v dané lokalitě a zavedené klientele. Odstupné za odkoupení inventáře, zde je potřeba veškeré vybavení vyčíslit a zjistit, zda požadované odstupné odpovídá skutečnému stavu věcí. „Pronajímatel si musí dát pozor na výši odstupného, kolikrát odstupné vůbec neodpovídá tomu, kolik by měl pronajímatel zaplatit.“ U řešení odstupného, se obraťte na účetní specialisty. Řešení daně za odstupné se vyčísluje odlišně.

Nájemní smlouva vzhledem k typu podnikání se uzavírá standardně na 5 +5 let, výjimkou nejsou ani nájemní smlouvy na 10 let. Před podpisem nájemní smlouvy by měl být majitel objektu dobře informován o Vaší nastávající podnikatelské činnosti a plánu případné rekonstrukce. Vyhnete se tak budoucím neshodám, co vše a jak smíte v prostorech změnit. Setkat se, také můžete s tím, že vynaložená investice prostor majiteli výrazně zhodnotí. Pokud majitel vyhodnotí tuto situaci příznivě, můžete se v nájemní smlouvě například dohodnout na snížení nájemného na určitou dobu, jako částečné navrácení Vaší investice, nebo na určitou dobu získat od majitele tzv. finanční prázdniny.

Jednání o nájemní smlouvě je mnohdy časově náročné, pro obě strany musí být podpis smlouvy bezpečný. Ve smlouvě uveďte všechny podrobnosti, které by Vás v budoucnu mohli dostat do sporu s majitelem. V posledním bodě nesmím zapomenout zmínit, že všechny finanční transakce provádějte přes advokátní nebo bankovní úschovu.

Jaká je Vaše rada všem, co zmiňované prostory hledají?

Čas jsou peníze, důležitá je nejen chuť podnikat, ale také neztrácet čas při výběru toho správného prostoru či lokality, na místech, kde to už od začátku nedává smysl. Smlouvu na pronájem uzavíráte dlouhodobě a investice nejsou zrovna v malém měřítku na to, abyste se rok co rok stěhovali. Nejen proto, podle mého názoru, stojí za to vyhledat radu realitního makléře.

Success Brokers
Autor: Success Brokers

Jsme realitní kancelář, která je na trhu od roku 2006 a věnuje se prodeji a pronájmu nemovitostí v Praze a okolí. Zakládáme si na lidským přístupu, naše práce nás baví a děláme ji srdcem. Provizi tak bereme jako zaslouženou odměnu za kvalitní a profesionální práci.

S každým klientem jednáme individuálně.  V roce 2018 jsme rošířili naše služby o zahradní úklidovou a malířskou činnost. Samozřejmostí je financovaní při prodeji nemovitosti. Skoro při každé prezentaci nemovitosti používáme moderní nástroje jako je videoprohlídka a profesionální fotograf.

Zakladatelkou je Hana Petržílková, která byla první realitní makléřkou realitní kanceláře RealExpert.

Po 10-ti letech si otevřela svou vlastní realitní kancelář RealExpert Success. Tímto otevřela první pobočku realitní značky RealExpert společně se svými kolegy a kolegyněmi. Zároveň je členem Asociační rady v Asociaci realitních kanceláří.

Záleží nám na tom, aby klientský servis byl odveden na profesionální úrovni.

Klienti jsou u nás na vždy a pouze na 1. místě.

Vzájemně spolupracujeme s realitními makléři z jiných realitních kanceláří.

Odborně se vzděláváme a doplňujeme své znalosti na realitních kongresech.

 
Slovo naší jednatelky nalenete zde Více

Newsletter

Odebírejte náš newsletter, aby Vám už nic ze světa realit neuniklo. Pokud se přihlásíte, můžeme Vám slíbit spoustu triků a tipů týkající se nejen realit a realitních novinek, ale také výhodné nabídky našich služeb. A to už se vyplatí, ne?

zpracováním osobních údajů